Blogi

”sää: aamu plussalla, 10m/s kaakosta, pilvinen; päivä plussalla, 20m/s kaakosta, puolipilvinen; illalla nollassa, 12m/s kaakosta, aurinkoista sijainti: N 67,11670° W 049,533834°”

Reissaa kotisohvaltasi käsin aina Jäämerelle asti tai fiilistele, olisiko talvivaellus sun juttu. Blogistamme löydät muun muassa retkikertomuksia ja tärkeää perustietoa ankarimmissakin olosuhteissa toimimisesta.

Kohta meissä jokaisessa asuu pieni legieläin

Päivä 9 21,45km/8x50min Sää: AURINKO! Sijainti: share.garmin.com/avotunturit Parhaat retket alkavat viikon kuluttua lähdöstä. Silloin moottorit ovat käynnistyneet, tärkeimmät tarvikkeet testattu, korjattu tai unohdettu, ja pää tyhjentynyt. Viikonpäiviä ei enää ole, hiihtäessä mielessä ovat vain tärkeimmät asiat. Räntäsateessa ajattelen lämpimästi kotitalouden vastehuoltoa, joka kyllästi Gore-tex -takin ja silitti nousukarvat, whiteoutissa suunnistaessa mielen täyttää kompassin punainen neula. Useimmiten päässä pyörii kuitenkin ruoka. Hiihtovaeltajan kisadieetillä pyritään pyöreästi 4000 kilokaloriin, mikä vastaa kiloa sokeria tai 3,6 levyä pähkinäsuklaata. Roald Amundsen on todennut, että naparetkillä ruuan on oltava riittävää ja ravitsevaa, mutta ruuan vaihtelevuus on tärkeää vain miehille, joilla ei ole mitään tekemistä. Amundsenin auktoriteettiasemaa haastamatta tälle retkikunnalla on kuitenkin tärkeää, että ruoka on myös hyvää. Suurin osa luottaa kaupallisesti tai itse kuivattuihin ruokiin. Itselläni ruokavalio perustuu perunamuussiin ja linssipataan lisukkeineen. Tästä on se etu, että joka päivä on lempiruokapäivä. Ruuan maustaminen on myös tärkeää. Ensimmäisellä viikolla hallitseva mauste oli 10-vuotias Bowmore, kun taskumatin korkki

Lue lisää »

Eka satanen

Päivä 821,21km/8x50min legiäSää: Whiteout https://share.garmin.com/avotunturit Aamulla herättiin jo tutuksi tulleeseen valkoiseen märkään mössöön, mitä oli tarjolla maassa sekä ilmassa. Silmät ristissä käynnistettiin keittimet ja kommunikaatio telttaparin kanssa oli pelkää örinää ja murinaa. Aamupala alas luukusta sekä käynti vessamontulla käynnisti moottorit niin, että silmissä alkoi näkyä muukin kuin kaihi. Aamukuuntelussa meteorologi Teirasvuo luki säätiedotuksen, joka lupasi lämmintä ja pilvistä, mutta pienen toiveen myös sään selkenemisestä päivän mittaan. Käytiin myös läpi päivän hiihtosuunnitelma. Nina heitti pienen pähkinän retkueelle eli paljonko pitää hiihtää per legi, jos niitä on 8 ja halutaan päivämatkaksi 20km? Oikeita vastauksia ei heti kuulunut, niin päätimme lähteä hakemaan oikeaa ratkaisua hiihtämällä. Päivä alkoikin vauhdikkaasti ja lähes lounaaseen asti hiihdeltiin hyvillä luistoilla ja pidoilla. Mutta sitten. Lumi muuttui liisteriksi ja kiroilu yltyi lähes rekkaparkin tasolle. Jokainen yritti ratkoa, miten estäisi lumen tarttumista suksien pohjaan. Oli pitkää skiniä, lyhyttä skiniä ja ei skiniä. Lopputulos kuitenkin sama, selkä märkä ja vauhti hidasta.

Lue lisää »

Hajatelmia teltasta

Päivä 7 18,5 km / 8x50min legiä Sää: tuulta 2ms → 10ms, räntää Sijainti: https://share.garmin.com/avotunturit Hajatelmia teltasta Retkikunnan ensimmäisen viikon jäätiköllä tullessa täyteen hajatelmia teltasta. Jäätiköllä kulkijalle teltta ei ole vain teltta vaan koti. Myrskyssä teltta tarjoaa suojaa ja turvapaikan, jossa olla, kun luonto näyttää voimansa. Teltta pitää pintansa, kun tuuli puhaltaa niin, että telttaparin kanssa kulkee tuulessa käsikynkkää, ettei lähtisi kuin hauki kaislikosta tuulen mukaan. Kauniina päivinä teltassa on mahtavaa lepäillä auringon lämmitäessä teltan ja kuivatellessa hiihdossa hiostuneet vaatteet ja katsella oviaukosta avautuvaa maisemaa ja ajatella syntyjä syviä. Vetisinäkin päivinä, kuten pari viimeistä, telttaa on mukavaa tulla tuulelta suojaan kuivattelemaan ja huoltamaan itseään. Telttaan kuuluu tietty telttapari. Telttaparin kanssa tehdään monasti sinunkaupat nopeasti. Parin neliön kodisssa teitittely ei tuntuisikaan luontevalta. Telttaparin kanssa kirotaan säätä, nauretaan painokelvottomille jutuille päivän päälle ja joskus jo aamusta. Senioriteltasta blogia kirjotellessa tietty käydään läpi päivän kolotukset ja tuntemukset. Retkikunta on vaappunut pari päivää enemmän

Lue lisää »

Rekikoirat jäätiköllä

Päivä 616,9kmSää: tuulta 8-10ms –> 2ms, räntääSijainti: https://share.garmin.com/avotunturit Rekikoirat jäätiköllä Hiihtovaeltajalla ja rekikoiralla on paljon yhteneväisyyksiä. Molemmat tykkäävät lumesta, vetämisestä ja syömisestä. Meillä syödäänkin päivän aikana useasti, eli aina legitauolla. Lisäksi on aamiainen, lounas, päivällinen ja mahdollisesti vielä iltapala. Kumpikaan ei tykkää juoda pelkkää vettä: meilläkin on veden seassa aina jotain, kuten urheilujuomaa, kahvia, teetä tai kaakaota. Kumpikaan ei myöskään tykkää siitä, että tassukarvoihin tarttuu lunta. Tänään oli whiteouttinen ja tahmea päivä. Taukojen alussa oli tuskaista huokailua, kun skinejä piti skrabata ja voidella. On muuten ärsyttävää, vaikka itse olinkin onnellisessa asemassa, että tahmaaminen alkoi vasta viimeisellä legillä. Illalla skinit saavat lämpöä ja rakkautta, jotta toimisivat taas huomenna. Kuten rekikoirat, niin mekin tykkäämme pakkasesta. Sitä retkikunta toivoo kovasti, mutta muutoin retkikunnalla on kaikki hyvin. Nina  

Lue lisää »

Myrskyn vangit

Päivä 50 kmSää: Tuulta 20ms+ → 15ms, luntaSijainti: https://share.garmin.com/avotunturit Myrskyn vangit Isä Ukko Sääjumala oli katsellut retkikunnan vauhdikasta etenemistä ja päätti avata isot ovet kuin eräät aikoinaan Moskovan olympialaisissa 1980. Tuuli alkoi koventua illan suussa ja sitten jo oltiin puolen yön maissa koko retkue vahvistamassa tuulimuureja. Tämän lisäksi Nina jakoi luonnollisesti yölle lumitöitä jokaiselle telttakunnalle. Silmät ristissä sitten yöllä puhdistettiin teltan liepeitä ja siitä kun selvittiin niin raivoisa sulloutuminen takaisin makuupusseihin alkoi. Ja kyllä nukutti. Aamun kuuntelussa selvisi, ettei ladulle ollut asiaa, joten luukut takaisin kiinni ja jatkamaan tiukkaa palaveria Nukkumatin kanssa. Päivällä Nina viihdytti porukkaa Grönlanti aiheisella tietovisalla, kaikkea ne seuramatkoilla tekee asiakkaiden eteen! Päivän ohjelmassa oli vielä löytää ahkiot lumen alta ja putsata suurimmat lumet teltan ympäriltä. Nyt keittimet päällä ja vielä kunnon annokset ruokaa viimeistelemään hyvän palautumisen. Toivottavasti huomenna taas hiihdetään! Retkikunta käy ja kukkuu kuin sveitsiläinen kello! Tomi&Reno  

Lue lisää »

Uuteen nousuun ja tuulta päin

Päivä 4 11,8 km / 5x50min legiä Sää: tyynestä myteriin Sijainti: https://share.garmin.com/avotunturit Kyllä se dieselmoottorikin alkaa lämpenemään retkikunta vauhtiin ja elämään. Kroppakin on tottunut isoon ruuan kilokalori määrään ja melkoisen rivakkaan hiihtotahtiin. Teltassa alkaa tavarat ja ihmiset löytämään paikkansa. Tänä aamuna pakkasta oli -17°C ja aurinko paistoi vienosti telttaan, hieman jopa lämmittäen aamukaffeen juojaa. Pääsimme liikkeelle säntillisesti klo 9.00 ja kuten tiedämme, niin edessä on ylämäkeä. Okei, jos oikein tarkasti katselee taaksepäin hiihtojälkeä voi jopa huomata pienen alamäen.. jihuuu!! Säätiedotus lupaili kovaa tuulta tälle illalle/yölle ja ajatuksena oli, että saamme hiihtää vielä täyden 8legin päivän ennen myräkkää. Toisin kävi, tuuli nousi jo iltapäivällä sellaisiin lukemiin, että retkikuntamme Johtajatar Nina vihelsi pelin poikki, antoi retkikuntalaisille napakat ohjeet, jakoi tehtävät ja sitten ryhdyttiin hommiin. Parttiarallaa puolitoista legiä, niin teltat oli pystytetty ja tuulimuurit rakennettu. Yhteistyöllä hommat sujuu!! Yöksi on luvattu tuulta jopa 27 m/s puuskissa. Saapi pitää hatusta kiinni, kun ulkona käy

Lue lisää »

Suodata blogikirjoituksia

Ajan mukaan
Aiheittain
Scroll to Top