Blogi

”sää: aamu plussalla, 10m/s kaakosta, pilvinen; päivä plussalla, 20m/s kaakosta, puolipilvinen; illalla nollassa, 12m/s kaakosta, aurinkoista sijainti: N 67,11670° W 049,533834°”

Reissaa kotisohvaltasi käsin aina Jäämerelle asti tai fiilistele, olisiko talvivaellus sun juttu. Blogistamme löydät muun muassa retkikertomuksia ja tärkeää perustietoa ankarimmissakin olosuhteissa toimimisesta.

Flat white

Päivä 2127,24km / 9x50minSää: pilvisestä aurinkoiseen, tyyniSijainti: https://share.garmin.com/avotunturit Retkikirjastoni vakiolukemistoon kuulu E. Abbotin teos ”Flatland”. Se kertoo kaksiulotteisesta maailmasta, jossa on pohjoinen, etelä, länsi ja itä, mutta ei korkeutta. Miten kuvaisin Grönlannin jäälakeutta kolmiulotteisen maailman lukijoille? Täällä on valkoista, mutta toisin kuin Suomen talvessa, jossa valkoisuus ryhmittyy pinnanmuotojen, kivien ja metsien rytmiin, täällä on vain lunta. Tuuli muovaa lumesta aaltoja, jotka muistuttavat kuuluisien arkkitehtien styroksimalleja, joita muut arkkitehdit ihailevat ja suuri yleisö valittaa epäkäytännöllistä julkisivua. Vessajuttuja on paljon, koska lakeudella yksityisyys tarkoittaa sitä, että muut katsovat toiseen suuntaan tai riittävän syvää kuoppaa. Tasainen jäätikkö ei kuitenkaan ole sileä vaan kaareva ja möykkyinen. Olemme nousseet matkan aikana vajaat pari kilometriä ja tänään jo lasketelleet sata metriä. Tai näin kerrotaan. Ensimmäisten päivien jälkeen, se on pelkkä uskon asia. Kirkkaalla säällä etenemme kuin muuttuvassa labyrintissä etsien parasta tietä sastrugien läpi. Pilvisellä säällä kaikki kontrastit katoavat ja varsinkin jonon ensimmäinen joutuu räpiköimään eteenpäin kuin

Lue lisää »

Kiitollisuuspäiväkirja

Päivä 20 10,3km / 4x50min Sää: puolipilvinen, tuuli 6ms vastaan, -10C, illalla -17C Sijainti: https://share.garmin.com/avotunturit Kiitollisuuspäiväkirja Nykyajassa moni meistä kokee stressiä, ja stressinhallintaan löytyykin paljon kirjallisuutta. Yksi keinoista hallita stressiä, on pitää kiitollisuuspäiväkirjaa. Arjen tohinassa kiitollisuuden aiheita voi olla vaikea keksiä, vaikka niitä varmasti on pilvin pimein ympärillä. Toista on hiihtovaeltajan kohdalla, joka huomaa olevansa lähes jatkuvasti kiitollinen jostain asiasta. Aamulla kiitollisuuta aiheuttavat mm. vähän huurteinen teltta, helposti kauhottava lumi sulatukseen tai helposti jalkaan sujahtavat hiihtomonot puhumattakaan vähätuiskuisesta vessakäynnistä!!! 😅 Hiihdon aikana kiitollisuuden aiheita ovat takatuuli, hyvin luistavat sukset ja aurinkoinen legi- tai lounastauko. Päivän päätteeksi tasainen leiripaikka, tukevasti ankkuroitu teltta, ilta-aurinko lämmittämässä telttaa ovat hiihtovaeltajalle ilon aiheita. Kiitollisuuden aiheet täällä jäätiköllä on hyvin yksinkertaisia, mutta sitäkin konkreettisempia! Retkikunta porskuttaa eteenpäin ja lähettää terveisiä kotiväelle. ❤️ Anne ja Leena Ps. Iso kiitos kaikista ihanista viesteistä, ne lämmittävät ❤️ – Leena Toim.huom. Eilen viiletettiin 300km rajapyykin ohi ja tänään reitin korkeimman

Lue lisää »

La Dolce Vita

Päivä 1920,28km / 7x50minSää: puolipilvistä -10C, takatuuli 8-10ms La Dolce Vita Lepopäivän jälkeiseen aamuun herättiin reippaana, tauko oli tehnyt hyvää mielelle ja ennen kaikkea kropalle. Sään ja hiihtämisen piiskaama vartalo tuntui suorastaan hämmästyttävän freesille. Aamutoimet sujuivat liukkaasti ja kaikki olivat lähtöviivalla hyvissä ajoin. Kompassiteline kaulaan ja suunta 120 as usual. Aurinko ja myötätuuli suitsivat ekat legit vauhdilla eteenpäin. Töitä sai kuitenkin tehdä ihan oikeasti, sen verran oli vettä kaasarissa eilisen jälkeen. Makeasta elämästä pitää maksaa veroa. Onneksi näin suomalaisina olemme tottuneet niitä maksamaan. Iltapäivällä havahduin miettimään meidän hiihtomaisemia, niitä ei oikeastaan ole vaan tasaisen valkoista on joka puolella. No eipä tarvii sitäkään asiaa miettiä sen enempää. Kaikkea se piru hullulla teettää. Kuulemma reunavuoret sitten seuraava näkymä, mutta siihen on vielä aikaa. Sillä välin retkikunnalla kaikki hyvin. Tomi&Reno 300 kilometriä selätetty! Toiset 300 km jäljellä!

Lue lisää »

Vapaapäivä

Päivä 18 0km Sää: pilvinen/puolipilvinen, tuulta n. 8-12ms, lunta välillä taivaalta ja välillä vaan tuulen mukana Sijainti: https://share.garmin.com/avotunturit Vapaapäivä Pidimme ensimmäisen ”vapaapäivän” reissun alkumetreillä myterin pakottamana. Vaikka paikallaan oltiinkin, niin harrastimme lapiointia. Nyt oli ensimmäinen ihkaoikea vapaapäivä! Ei ollut pakko tehdä mitään. Pääosa vietti päivän itseään huoltaen (ainakin siis syöden ja nukkuen) ja meidänkin teltassa kului enimmäkseen e-kirjan sivut pienillä sivupuuhasteluilla. Mutta kun hiihtovaeltaja pötköttelee, on se kuin laittaisi rahaa pankkiin. Hitaan aamun jälkeen oli peseytymistä ja hiihtokerrastot pääsivät pihalle tuulettumaan. Joskin pelkän tuuletuksen sijaan jäätikön henki tarjosi niille lumipesun ja linkouksen. Eipä mitään teltan sisällä ilman keittimiä on ainakin +20C, joten kuivauskin toimii. Varsin kosteiksi muuttuneet makuupussitkin sai nopeasti rapsakan kuiviksi. Koomista on makoilla teltassa kuin rannalla: aurinkolasit päässä puolipukeissa. Puuttui vain kierrepillit ja sateenvarjot juomista. Pohdinnassamme olikin, olisiko pitänyt lisätä aurinkorasvaa. 😀 Aika intensiivinen aurinko. On myös toinen tapa viettää vapaapäivää. Energinen jäätikköpupumme kirmailee pitkin tonttia ja rakentaa

Lue lisää »

Kansainvälinen retkikunta

Päivä 17 20,68km / 8x50min Sää: tuuli 4ms –>9ms, seminäkyvyydestä whiteouttiin, lunta Sijainti: https://share.garmin.com/avotunturit Kansainvälinen retkikunta Tänään blogi tulee kahdella kielellä,koska meiltä löytyy hiihtäjä Viron puolelta. Huhutaan,että hän on hiihtänyt Klaebon ohi ylämäessä ahkio perässään katkeneella sauvalla. Huhutaan myös, että hän on hiihtänyt Suomenlahden yli heinäkuussa! Oli miten oli, annetaan vuoro kirjoittaa omalla kielellään Mr. Reno K. Hommikul taas ärkasime tuules ja lumesajus. Kelgud olid mattunud lumme ja neid oli lausa lust sealt juba välja kaevata ja päevaseks sõiduks ette valmistada nagu hobuse saanid. Päev oligi mõnusat lumesadu ja kartulipõllul suusatamist, sest nähtavus oli halb ja tuul oli lumest valle ja takistusi meile teind. Päev mööduski suusaprillid ees ja kapuuts peas kaheksa tundi ja kakskümmend minutit. Nüüd telgid püsti ja naudime kartuliputtru peekoni ja võiga. Meil on kõik hästi/Retkikunnalla kaikki hyvin. Reno&Tomi Toim.huom. Retkikuntamme on ylittänyt tänään puolivälin niin kilometreissa kuin päivissä. Jee, jee!

Lue lisää »

Wapun hiihtomarssi sastrugien yli

Päivä 16 22km / 8x50min Sää: aamulla -14C, päivällä -4C, illalla -6C puolipilvistä, tuuli 4ms –> 8ms Sijainti: https://share.garmin.com/avotunturit Wapun hiihtomarssi sastrugien yli! Wappupäivän kunniaksi lähdettiin hiihtämään mukavaan myötäiseen. Iloksemme myös suksen luisto oli parantunut hiekkapaperista siedettävään. Wapputerveiset Sodikseen Janille ja Köllille! Suomen vapusta muistutti vain tuulinen ja kylmä sää, joillakin taisi särkeä myös päätä tai muita ruumiinosia. Siin on ka vappu alganud ja pidu püsti.Juhlatila oli koristeltu Leenan ja Annen telttaan. Pöytä notkollaan herkkuja, serpentiiniä katossa ja lisääntymisestä muistuttavat ilmapallot loivat aitoa Wapun tunnelmaa. Retkikunta nautiskeli antimista antaumuksella ja teki jatkoplänejä seuraaville päiville. Stay tuned! Hyvää wappua toivottaa koko retkikunta! Retkikunnalla kaikki hyvin!

Lue lisää »

Suodata blogikirjoituksia

Ajan mukaan
Aiheittain
Scroll to Top