Päivä 6
7.4.2015
Sijainti: N78,97626 E017,58648
Kuljettu matka: 4,3 km plus 15,6 km
Sää: -12C, lähes white outista auringon paisteeseen

Tänään starttasimme perinteisesti klo 9 maissa tavoitteena päätyä Newtontoppenin perusleiriin. Tavoitteeseen pääsimme parissa legissä, jonka jälkeen iskimme teltat pystyyn ja siirryimme nauttimaan lounasta. Säätila lupaili aamulla hyvää, mutta hiihtelyn ja ruokailun aikana pilvet tulivat päälle ja näkyvyys heikkeni merkittävästi. Lähdimme kuitenkin kohti huippua toiveissa pilviverhon repeäminen viimeistään Newtontoppenin huipulla.

Matka huipulle taittui nopeasti suksilla, tosin välillä meno meni enemmän lipsuttelun puolelle. Juuri, kun olimme saavuttamassa määränpäätämme, sumusta ilmestyi hiihtäjä. Pian perässä tuli 7 lisää. Heillä reissu oli jo loppupuolella: päiviä saman verran jäljellä kuin meillä alla. Hyvien reissutoivottelujen jälkeen lähdimme kohti viimeistä mäkeä, jota noustessa alkoi pilvet rakoilla ja aurinko kurkisti pilviverhon takaa. Ei voi olla totta! Haaveet näemmä toteutuvat. Mahtavaa! Makeat oli maisemat Huippuvuorten korkeimmalta kinkamalta. Samalla muuten tuli ylitetty 79astetta, joten kaksi reissun tavoitteista on nyt purkissa. Varsin iloista porukkaa oli ympärillä.

Alaspäin tullessa tyylejä oli monia. Osa käveli jäisemmän osan, osa veti täydellistä telemarkkia ja jotkut jotain siltä ja väliltä. Noh, alemmas päästiin joka tapauksessa. Matkalla alas mieleni täytti äärimmäinen ilo. Maisemat oli täydelliset, ympärillä hiljaista, ei tuulta ja aurinko haloineen mollotti taivaalla. Olisin mielelläni jäänyt istumaan viimeisen nyppylän päälle hymy korvissa. Nauttimaanhan tänne on tultu, eikä suorittamaan ja tässä täydellinen hetki sille. Suurin osa porukasta oli kuitenkin viilettänyt alamäen alas, joten tyydyin hitaaseen alamäkihiihtelyyn loppuporukan seurassa.

Koska olemme edellä aikataulusta, heimokokouksessa kylän agoralla päätimme, että vedämme huomisen lonkkaa. Sehän passaa. Jospa huomennakin sää hellisi, niin voin kivuta takaisin lähinyppylälle virnistelemään. Elämä on mahtavaa ja retkueella kaikki hyvin.

– Nina

4 Kommenttia

1. HUIPUSTI hienoa! Teillä tuntuu olevan siellä hieno porukka yhdessä. Toivottavasti lepopäivän ratkoksikin pääsette kiipeämään, näkemään, kokemaan, sukisimaan ja laskettelemaan. Ei se ylämäki vaan alamäki… siis auraten ja nauraen! Iloisia terkkuja teille kaikille.

2. Hienoa päästä lukiessa hetkeksi Turusta Newtoppenin laelle! Hyvä fiilis puskee sekä riveiltä, että rivien välistä. Ootte reipasta sakkia. Toivottavasti oli huiputuksen lisäksi antoisa vapaapäivä. Eikuvaan suksittelemaa taas! Riemukkaita terkkuja.